Sunday, December 20, 2009

Menelusuri Terowong Bunyi



Telinga Hidung Tenggorokan atau Ear Nose and Throat merupakan bahagian di mana saya menjalani clinical selama 5 minggu bermula 23 November 2009 yang lalu.

Mempelajari ilmu di bahagian ini, saya semakin memandang ‘kecil’ tiga indera ini, terutama telinga yang sepasang. Dari mata kasar saja ia kelihatan kecil, bila kita menelusuri kompleksiti susunan serta proses yang dijalankan komponen-komponen yang membentuknya, kekecilannya sangat mengagumkan.

Secara anatomi, telinga ibarat suatu terowong panjang yang berjalan satu hala menuju masuk ke dalam gua. Kita bahagikan terowong ini kepada tiga; luar, tengah dan dalam. Di luar, ada sebuah cekera besar (daun telinga = aurikuler) yang akan menangkap bunyi masuk ke dalam terowong. Bayangkan pintu Gua Mulu yang menganga, mengalu-alukan masuknya pengunjung ke laluan gua yang kecil dan dalam. Satu pertiga luar dari terowong dibina dari kartilago, sejenis tulang lembut yang dan elastik, dan dua pertiga lagi dibina dari tulang. Kalau kita korek telinga, ada satu batas di mana kita takkan masukkan lebih dalam sebab terasa sakit. Inilah batas yang memisahkan kartilago dan tulang. Di penghujung terowong luar ni, kita akan temukan sebuah gendang bulat yang kita panggil gegendang telinga. Semua bunyi yang masuk akan bergetar pada gendang dan dihantar masuk ke terowong tengah. Dalam terowong tengah ada beberapa buah tulang yang bersusun rapi, masing-masing diberi nama Malleus, Incus dan Stapes. Bila Malleus mengetuk Incus dan Incus mengetuk Stapes, bunyi menjadi semakin besar 22 kali ganda. Hujung Stapes bersambung dengan sebuah tingkap yang menghubungkan dengan terowong dalam.


Terowong dalam berisi dengan sebuah lingkaran siput berisi cairan yang dinamakan Koklea. Bunyi yang dihantar oleh Stapes akan menggetarkan cairan dalam koklea, yang saling bertolakan seperti domino yang jatuh satu demi satu dengan aturan yang sangat sistematik.





















Aliran ini akan berubah menjadi tenaga elektrik dan akhirnya dihantar melalui sebuah serabut saraf. Ia kemudian menyambung dengan saraf ke-VIII yang terus berhubung ke otak. Akhirnya otak akan menangkap bunyi ini dan menginterpretasikan ia sebagai sebuah bunyi yang dikenali, misalnya bunyi kokokan ayam. Oh, sudah subuh rupanya.

Apa yang saya jelaskan hanya penjelasan simple dari proses yang sebenarnya jauh lebih canggih dan kompleks dari kemampuan fikiran manusia. Buktinya, walaupun para spesialis dan pakar mampu menjelaskan mekanisme dan proses yang terjadi sehingga ke tahap biomolekular sekalipun, bila mana sebuah telinga sudah rosak, fungsinya tidak dapat dikembalikan seperti asal oleh mana-mana pun cendekia ini. Kerana semua hanya pinjaman, copyrightnya ada di Pencipta.

-IMAN NAILAH 2009-

No comments: